Jaki prostownik do akumulatora? Którą ładowarkę wybrać

Każdy kierowca wie, jak ważne jest utrzymanie pojazdu w dobrej kondycji. Elektryczne serce naszego samochodu, czyli akumulator, tak jak wszystkie inne układy również potrzebuje troski i uwagi. Kluczem do tego jest prostownik do akumulatora. Dzięki niemu można przedłużyć żywotność baterii  i zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom podczas uruchamiania silnika. W tym artykule przyjrzymy się, jakie są rodzaje najpopularniejszych na rynku prostowników, oraz na jakie parametry zwrócić uwagę wybierając prostownik do akumulatora samochodu lub motocykla.

Prostowniki tradycyjne, oparte na transformatorze, to jedne z najbardziej podstawowych urządzeń dostępnych na rynku w zakresie ładowania akumulatorów. Ich prostota budowy często przekłada się na niższą cenę, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla osób szukających ekonomicznego rozwiązania.

W składzie tych prostowników nie znajdziemy zaawansowanych układów mikroprocesorowych ani innych skomplikowanych komponentów elektronicznych. Skupiają się one głównie na podstawowym zadaniu, jakim jest dostarczanie odpowiedniego napięcia do akumulatora w celu jego naładowania.

Dla wielu kierowców samochodów osobowych, którzy po prostu potrzebują podstawowego prostownika do okazjonalnego użycia, prostowniki transformatorowe mogą być całkowicie wystarczające. Są one zazwyczaj łatwe w obsłudze, a ich niska cena czyni je atrakcyjnym wyborem dla tych, którzy nie potrzebują dodatkowych funkcji czy możliwości, jakie oferują bardziej zaawansowane modele.

Dlaczego w ostatnich latach prostownik mikroprocesorowy stał się tak popularny? Po pierwsze, mikroprocesor dba o to, aby cały proces ładowania akumulatora był zoptymalizowany dla danej jednostki. 

Jednym z kluczowych atutów jest ich zdolność do ładowania akumulatora bez potrzeby odłączania go od samochodu. Oznacza to mniej zabawy z kablami i mniejsze ryzyko popełnienia błędu.

Kolejną ważną cechą jest automatyczna regulacja napięcia i prądu ładowania. Prostownik sam dostosowuje parametry ładowania do aktualnego stanu akumulatora, co przekłada się na bardziej efektywne i bezpieczne ładowanie.

Dodatkowo, dzięki wbudowanym zabezpieczeniom, urządzenie jest chronione, a ryzyko uszkodzenia akumulatora minimalizowane. Warto również wspomnieć o funkcjach diagnostyki dostępnych w niektórych urządzeniach. Pozwalają ocenić stan akumulatora i mogą informować użytkownika o potrzebie wymiany lub innych problemach związanych z układem ładowania. Co więcej, taki nowoczesny prostownik nie ogranicza się tylko do prostego ładowania ale może np. regenerować mocno wyczerpane ogniwa. 

W sytuacjach, gdy potrzebujemy szybkiego dostępu do samochodu, oczekiwanie kilku czy nawet kilkunastu godzin mija się z celem. Właśnie tutaj z pomocą przychodzi prostownik z funkcją rozruchu. Ten typ prostownika jest wielofunkcyjnym urządzeniem, które może nie tylko ładować akumulator, ale także dostarczać krótkotrwały, ale intensywny prąd rozruchowy, niezbędny do uruchomienia silnika.

W praktyce działa to tak, że w sytuacji, gdy akumulator jest na tyle słaby, że nie jest w stanie uruchomić pojazdu, prostownik z rozruchem może dostarczyć chwilowy impuls energii, pozwalając silnikowi na rozruch. Taka funkcja jest niezwykle przydatna w nagłych przypadkach, dlatego prostownik z rozruchem jest warty rozważenia.

Booster rozruchowy tzw. „jump starter” stał się niezwykle popularnym narzędziem dzięki swojej kompaktowej budowie i zdolności do dostarczania dużego prądu w krótkim czasie.

Jest to w pewnym sensie powerbank do akumulatora samochodowego, który sprawdza się w sytuacjach awaryjnych, na przykład gdy napięcie akumulatora spadło do poziomu uniemożliwiającego uruchomienie silnika. Większość boosterów do odpalania korzysta z baterii litowo-polimerowych, które są znane z dużej gęstości energetycznej, co pozwala im przechowywać dużą ilość energii w niewielkiej objętości. Wiele z nich ma dodatkowe funkcje, takie jak latarka LED czy porty USB.

Powerbank rozruchowy wykorzystuje się tylko do awaryjnego odpalenia samochodu, nie jest możliwe ładowanie nim akumulatora. Zdecydowany plus stanowi możliwość użycia w terenie, tam gdzie nie ma dostępu do gniazdka z prądem. Zastępuje kable rozruchowe i konieczność korzystania z uprzejmości innych kierowców. Urządzenie pomyślane jest jako krótki zastrzyk energii na czarną godzinę.

Dwa kluczowe parametry prostownika

W dobie rosnącej liczby urządzeń i pojęć technicznych, często zastanawiamy się, jakie parametry są ważne przy zakupie danego produktu. W przypadku prostowników do akumulatorów samochodowych najważniejsze są dwa aspekty. Jednym z nich jest napięcie wyjściowe. To ono decyduje o tym, czy nasze urządzenie będzie prawidłowo i skutecznie ładować akumulator. Napięcie wyjściowe prostownika musi odpowiadać napięciu akumulatora. Przykładowo, jeżeli nasz akumulator samochodowy ma napięcie 12 V, to prostownik również musi oferować wyjście o tym napięciu. Prostownik do motocykla z instalacją 6 V powinien podawać napięcie 6 V. Wybieranie prostownika o niewłaściwym napięciu wyjściowym może prowadzić do nieskutecznego ładowania, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia akumulatora.

Drugim ważnym aspektem jest prąd ładowania, zarówno szczytowy, jak i skuteczny. To one decydują o szybkości i skuteczności ładowania. Ogólna zasada mówi, że skuteczny prąd ładowania powinien wynosić około jednej dziesiątej pojemności akumulatora, dlatego dla akumulatora o pojemności 70 Ah właściwy prąd ładowania to 7 A.

Jaki prostownik do akumulatora WET, GEL, MF, AGM?

Wybór prostownika w dużej mierze zależy od typu akumulatora, z którym urządzenie ma współpracować. Oto rekomendacje dla poszczególnych typów akumulatorów:

  • Prostownik do akumulatora WET (płynne - kwasowe): Dla tych tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych można wybrać standardowe prostowniki transformatorowe, które mają funkcje kontroli nadmiernej temperatury i przed przeładowaniem. Bardziej zaawansowane potrzeby zaspokoją prostowniki mikroprocesorowe, ponieważ automatycznie dostosowują proces ładowania do  stanu akumulatora.
  • Prostownik do akumulatora żelowego GEL: W przypadku akumulatorów żelowych ważne jest, by używać prostowników zaprojektowanych specjalnie do tego typu baterii, ponieważ wymagają one niższego napięcia ładowania niż standardowe akumulatory kwasowe. Prostowniki mikroprocesorowe są tutaj idealne, gdyż są w stanie dostosować proces ładowania do specyfikacji baterii żelowej.
  • Prostownik do akumulatora MF (bezobsługowego): Chociaż są one "bezobsługowe", to wymagają odpowiedniego ładowania. Wiele nowoczesnych prostowników mikroprocesorowych jest w stanie ładować te akumulatory efektywnie, dbając o ich dłuższą żywotność.
  • Prostownik do akumulatora AGM (z matą z włókna szklanego): Akumulatory AGM są wrażliwe na przeładowanie. Dlatego najlepiej jest używać prostowników mikroprocesorowych z funkcją ochrony przed przeładowaniem.
  • Prostownik do akumulatora EFB (do pojazdów z systemem Start-Stop): Te akumulatory są zaprojektowane do radzenia sobie z częstymi cyklami ładowania i rozładowania. Tutaj też poleca się wielofunkcyjne prostowniki mikroprocesorowe.

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

W przypadku standardowych prostowników zaleca się wyjęcie akumulatora z samochodu. Dzięki temu eliminujemy ryzyko, że inne podzespoły samochodu będą pobierać prąd podczas ładowania. Prostowniki mikroprocesorowe są bardziej zaawansowane i często nie wymagają takiego kroku. Kiedy akumulator jest gotowy, zaczynamy od podłączenia przewodu czerwonego (dodatniego) do dodatniego bieguna akumulatora. Następnie podłączamy przewód czarny (ujemny) do ujemnego bieguna. Zanim włączymy prostownik, warto dokładnie sprawdzić, czy wszystkie połączenia są prawidłowe i bezpieczne.

Dowiedz się jak podłączyć prostownik do akumulatora z naszego poradnika.

Szukasz spawarki lub akcesoriów? Mamy wszystko czego potrzebujesz!

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Skomentuj jako pierwszy/pierwsza!

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz