Jak ładować akumulator? Wybór i podłączanie prostownika

W okresie jesienno-zimowym, kiedy temperatury spadają, samochody są bardziej narażone na różnego rodzaju awarie. Jednym z elementów, który może sprawić problemy w chłodniejszych miesiącach, jest akumulator. Właściwe prostownik do ładowania akumulatorów  samochodowych może być kluczem do uniknięcia niespodziewanych problemów podczas uruchamiania pojazdu w mroźne dni. W poniższym artykule przyjrzymy się jakie praktyki ładowania zapewnią jego długą i bezproblemową pracę, zwłaszcza w trudnych warunkach zimowych.

Jak działa akumulator?

Akumulator to swojego rodzaju "magazyn" energii, który może ją wydobywać, kiedy jest to potrzebne. Kluczem do jego działania są reakcje chemiczne zachodzące wewnątrz. Kiedy dwie różne płyty - jedna dodatnia, a druga ujemna - zanurzone są w mieszaninie kwasu siarkowego i wody (zwaną elektrolitem), powstaje napięcie elektryczne. W standardowym akumulatorze ołowiowym mamy kilka takich układów (ogniw), co daje nam łącznie około 12 V napięcia. Kiedy podłączasz urządzenie, które potrzebuje energii, np. radio w samochodzie, prąd zaczyna płynąć z akumulatora, tworząc obwód między klemami dodatnimi i ujemnymi.

Dlaczego akumulator się rozładowuje?

Akumulator to nie jednorazowy magazyn energii - ciągle przechodzi przez cykle rozładowania i ładowania. Kiedy korzystasz z urządzeń w samochodzie, które zużywają energię, prąd wypływa z akumulatora, co prowadzi do jego rozładowania. W tym czasie zachodzą zmiany chemiczne: płyty w akumulatorze stają się bardziej do siebie podobne, a elektrolit traci swoją moc.

Jednak, gdy samochód jest w ruchu, alternator w samochodzie "odświeża" akumulator, dostarczając do niego prąd. Dzięki temu akumulator odzyskuje swoją zdolność do magazynowania energii. Ciekawostką jest to, że akumulator kwasowo-ołowiowy jest zaprojektowany tak, aby mógł być wielokrotnie rozładowywany i ładowany. Cykliczne ładowanie sprawia, że akumulator samochodowy jest odporny na różne warunki pracy. Jeśli jednak zostanie zbyt mocno rozładowany, może nie być w stanie już przechowywać wystarczającej ilości energii. W takim przypadku potrzebne jest pełne ładowanie, aby przywrócić jego całkowitą funkcjonalność.

Jak przygotować akumulator do ładowania?

Zanim zaczniesz ładować akumulator przy użyciu prostownika, upewnij się, że silnik jest wyłączony. Jak dokładnie postępować podczas ładowania akumulatora, zależy od typu twojego samochodu. W wielu starszych modelach możemy bez przeszkód odpiąć kable akumulatora, wyjąć go spod maski i przenieść w miejsce odpowiednie do ładowania.

Jeżeli masz możliwość zostawienia podniesionej maski, nie ma konieczności wyjmowania akumulatora. W nowoczesnych modelach często zaleca się pozostawienie akumulatora na miejscu podczas ładowania. Odcinanie zasilania miałoby negatywny wpływ na systemy elektroniczne w pojeździe.

Współczesne auta są niekiedy wyposażone w specjalne złącza na karoserii, do których możemy podłączyć zarówno prostownik, jak i kable do rozruchu.

Dawniej akumulatory miały korki, które trzeba było odkręcić, aby umożliwić wydostawanie się gazów. Teraz, wbudowane systemy automatycznie regulują proces odgazowania poprzez specjalne odpowietrzniki. Dodatkowo, w obecnych modelach nie musimy sprawdzać ani uzupełniać poziomu elektrolitu za pomocą wody destylowanej.

Jak podłączyć akumulator do ładowania?

Jeśli zastanawiasz się, jak podłączyć prostownik do akumulatora, oto uproszczony schemat działania, który sprawdzi się w większości przypadków.

  • Podłącz czerwony kabel prostownika (+) do dodatniego bieguna akumulatora.
  • Podłącz czarny kabel prostownika (-) do ujemnego bieguna akumulatora.
  • Upewnij się, że prostownik jest ustawiony na odpowiednią wartość napięcia (zazwyczaj 12V dla większości samochodów osobowych).
  • Włącz prostownik. Niektóre modele mogą posiadać różne tryby ładowania (szybkie, normalne) - wybierz odpowiedni dla Twojego akumulatora. Prostownik automatyczny sam zastosuje odpowiednie ustawienia. 
  • Obserwuj wskaźniki na ładowarce, lub ekran jeśli jest to prostownik z wyświetlaczem LCD, aby sprawdzić postępy ładowania.
  • Jak długo ładować akumulator? Niektóre prostowniki automatycznie się wyłączą zapewniając bezpieczne ładowanie akumulatora. Inne mogą wymagać ręcznego wyłączenia po zakończeniu cyklu.
  • Po zakończeniu ładowania, najpierw wyłącz prostownik.
  • Następnie odłącz czarny kabel od akumulatora, a potem czerwony.
  • Jeśli wcześniej odłączyłeś akumulator od samochodu, teraz możesz go ponownie podłączyć, zaczynając od kabla dodatniego, a następnie ujemnego.

Jakim prądem ładować akumulator?

Prąd ładowania akumulatora zależy od jego rodzaju, pojemności oraz stanu naładowania. Poniżej kilka ogólnych wskazówek dotyczących ładowania różnych typów akumulatorów.

  • Akumulator kwasowo-ołowiowy (WET): Zalecany prąd ładowania akumulatora WET wynosi zazwyczaj od 10% do 20% jego nominalnej pojemności (Ah). Przykładowo, dla akumulatora o pojemności 50 Ah zalecany prąd ładowania wynosi od 5 do 10 A.
  • Akumulator żelowy (GEL) oraz AGM (Absorbent Glass Mat): Dla akumulatorów AGM i GEL zalecany prąd ładowania wynosi zwykle od 10% do 15% ich nominalnej pojemności. W przypadku akumulatora o pojemności 50 Ah, optymalny prąd ładowania wynosiłby od 5 do 7,5 A.
  • Akumulator litowo-jonowy (Li-ion): Dla większości akumulatorów litowo-jonowych zalecany prąd ładowania wynosi od 0,5C do 1C, gdzie "C" oznacza pojemność akumulatora. Przykładowo, dla akumulatora o pojemności 2000 mAh (2 Ah), zalecany prąd ładowania wynosi od 1000 mA (1 A) do 2000 mA (2 A).

Ładowanie akumulatora zbyt dużym prądem może prowadzić do jego uszkodzenia, skrócenia żywotności czy w skrajnych przypadkach nawet eksplozji. Z kolei ładowanie zbyt małym prądem jest nieefektywne i znacząco wydłuża czas potrzebny do naładowania akumulatora.

Jakim prostownikiem ładować akumulator?

Czy zwykłym prostownikiem można ładować akumulatory żelowe? Czy lepszy jest prostownik automatyczny czy manualny? W końcu, jaki prostownik wybrać do mojego akumulatora? Próbując odpowiedzieć na te pytania, należy zapoznać się z typami dostępnych ładowarek do akumulatora i zasadą ich działania. 

Prostownik na bazie transformatora to klasyczne rozwiązanie, które cieszy się popularnością ze względu na prostotę i atrakcyjną cenę. Ich budowa nie zawiera zaawansowanych układów elektronicznych, skupiają się one głównie na dostarczaniu energii do akumulatora. Dla wielu kierowców, którzy potrzebują podstawowego prostownika do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, takie urządzenia są w sam raz.

Prostownik z mikroprocesorem jest nowoczesnym rozwiązaniem, oferującym bardziej zaawansowane funkcje. Mikroprocesor kontroluje proces ładowania, dostosowując go do aktualnego stanu akumulatora. Takie prostowniki są bardziej elastyczne i mogą pracować z różnymi rodzajami akumulatorów, np. AGM, GEL, WET. Dodatkowo, wiele z nich posiada funkcje diagnostyczne, które informują o stanie akumulatora.

Prostownik z funkcją startu to sprzęt idealny dla tych, którzy nie chcą czekać na pełne naładowanie akumulatora. W sytuacji awaryjnej, takie urządzenie może dostarczyć krótkotrwały impuls energii, co pozwala na szybki rozruch silnika.

Booster działa podobnie jak prostownik z rozruchem ale jest to przenośne urządzenie, które można porównać do powerbanku dla samochodu. W sytuacjach awaryjnych jest niezastąpione, zwłaszcza w miejscach, gdzie nie ma dostępu do prądu.

Przy wyborze prostownika warto zwrócić uwagę na dwa kluczowe parametry: napięcie wyjściowe oraz prąd ładowania. Muszą one być dostosowane do specyfikacji naszego akumulatora. Ponadto, warto pamiętać, że różne typy akumulatorów wymagają różnych rodzajów prostowników. Dlatego przed dokonaniem wyboru warto dokładnie zapoznać się z potrzebami akumulatora.

Poznaj nasz ranking prostowników od akumulator

Szukasz spawarki lub akcesoriów? Mamy wszystko czego potrzebujesz!

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Skomentuj jako pierwszy/pierwsza!

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz